Az egykéző társadalmakban nagy társadalmi jelentősége volt a vér szerinti rokonság pótlása céljából van a keresztkomaságnak (rituális rokonság) és a mátkázásnak (testvérré fogadás intézménye).
A mátkaválasztás során a 13-14 éves lévő lányok választanak maguknak kortársaik közül életre szóló segítséget. Választott mátkájuk lesz az, aki gyermekük születésekor segítségükre lesz, ellátja a gyermekágyast és családját ennivalóval (paszit), s majd ő tartja keresztvíz alá a gyermeket, ő lesz első számú keresztanyja. Rituális ajándékcserével kötik meg életre szóló szerződésüket, a húsvét után következő vasárnak (mátkázó vasárnap).
A keresztszülőség társadalmi intézménye még szorosabban kötődik a kereszténységhez, itt a keresztvíz alá tartás aktusa teremti meg a rituális rokonságot. E rokonság a gyermek személyén keresztül az egész családra kiterjed.. A keresztszülők felelősséget vállalnak a gyermek sorsáért, erkölcsi neveltetésért, lelki és anyagi támaszt nyújthattak a gyermek felneveléséhez. Fogadalmuk szerint a valódi szülők elhalálozása esetén vállalták a gyermek felnevelésének feladatát” A keresztszülőségnek különösen nagy jelentősége a református vidékeken, általában több, akár 6-8 párt is bejegyeztek komának. Ez a nagy létszámú rituális rokonság a vér szerinti rokonság hiányban a gyermekek biztonságos felnevelését szolgálta, valamint a vér a nagy létszámú család hiányában a paraszti munkaszervezet társadalmi hátterét is biztosította.
A legfontosabb termények érése és betakarítása ősidők óta ünnepnek számított és kitüntetett találkozási alkalmat jelentett az ifjúság számára. A legtöbb, fiatalokat vonzó alkalom a szőlőszüret volt. Ehhez kapcsolódott a siklósbodonyi leányvásár is, mely az Ormánság közel negyven falujában lakó református ifjúság találkozója volt. Bár az előszüretek már lezajlottak addigra, sőt, a Lajos napján megszedett szőlőből már meg is forrt az újbor az ünnepre, a bodonyi búcsú egyben szüretkezdő ünnep is volt.
Szőlőszüretek alkalmával a rokonok, a család mellett, főleg ha a gazdának olyan korú gyermeke volt, aki eljárt a játszóban, gyakran elhívták az egész társaságot. A lányok szőlőt szedtek, a fiúk egy része puttonyozott. Könnyű munka volt ez, ha sokan voltak a szüretelők, hamar végeztek is, ráértek beszélgetni egész nap. Eljött a szőlőbirtokos gazdacsalád aratója, napszámosa, vincellére. Akinek nem volt szőlője, egy-egy vödör szőlőért, egy kis borért cserébe szívesen segített. Hagyományosan a szüret az ismerkedés egyik alkalma volt. A kellemes társaság, az egész napos kötetlen beszélgetés, a finom ebéd, vonzó volt a szüretelők számára. Az ormánsági asszonyok számára a bodonyi búcsú mellett ez volt az az alkalom, mikor nem csak dolgoztak, de ők is mulattak a szőlőhegyen. A „puttonyos” kiáltások mellett már a szőlőszedés alatt énekszótól zengett a hegyoldal, a szőlőszedés végeztével kötetlen beszélgetés, nótázás zárta a napot. Az ormánsági gazdák egyrésze lovaskocsival hazaszállította a leszüretelt szőlőt távoli lakóhelyére, és a feldolgozás, a bor kezelése, tárolása már otthon történt. A szüret az 1980-90-es évekre családi ünneppé alakult, amire a távoli nagyvárosi rokonok is örömmel érkeztek.
A szüreti bál az egyik legnagyobb jelentőségű esemény volt a faluban. Hozzá kapcsolódóan a bál előtt lovaskocsis szüreti felvonulást is tartottak. Ezek menetét a XIX. század végétől miniszteri rendeletek szabályozták országszerte, így az Ormánságban is. E szüretek kapcsán terjedt el a „magyar viselet”, a legények fehér bőgatyát, lobogó ujjú inget, fekete mellényt, nemzetiszín pántlikájú, árvalányhajas fekete kalapot viseltek. A lányok ruhája is eltért a helyi népviselettől. A piros-fehér- zöld szalaggal díszített bő fehér szoknya, buggyos fehér ing, piros pruszlik, fejükön piros aranymintás párta a szüreti felvonulás női öltözéke.
A lányok és legények közötti munkamegosztás alapján szokásos módon a legények végezték a szüreti bál szervezési feladatait, míg a lányok dolga volt a díszítés. Minden lány, aki tudott, hozott egy-egy kosár szőlőt, mellyel a kocsma bálra alkalmas termét közösen feldíszítették, azaz a teremben kifeszített madzagokra szőlőfürtöket kötöztek fel. A lányok készítették el a kerek abroncsokból felépülő hatalmas szőlőkosarat is. A szüreti felvonulás során végig vonult a feldíszített lovaskocsikból álló menet a falun, az első kocsiban a szüreti bíróval és bírónéval. A menet adott helyszíneken megállt, a lányok táncoltak egyet- egyet, a legények vicces jeleneteket adtak elő.
Ezek után a kocsmában gyülekeztek, táncoltak, mulatoztak. A szüreti bál jellegzetes szokása a szőlőlopás. A tánc során, illetve a zene szüneteiben a legények letépték a kifeszített madzagról a kis szőlőfejeket, s azzal az ajtó felé kezdtek menekülni. A „csőszlányok” feladata volt elkapni a „tolvajokat”, és a bíró elé vinni, aki megítélte, mennyi bírságot kell fizetni a szőlőért. A bál végén a szőlőskosarat elárverezték. Azé a legényé lett a kosár, aki legutoljára dobott pénzt a kalapba. Éjszaka a számára kedves lány udvarába csempészte, így az reggel tudta, kitől kapta az ajándékot.
Augusztus közepétől kezdve az érő szőlőt szüretig őrizni kellett, ha a csősz miatt a tolvajoktól nem is, a seregélyek pusztításától mindenképp. Ezért a szőlőtulajdonos családokból sokszor kiköltözött egy-két családtag a szőlőhegybe. Gyakran az idősebbek, mivel munkájuk könnyebben nélkülözhető volt az otthoni gazdaságból, nyár végétől egész az újbor leforrásáig kiköltözött a család távoli szőlőibe. A lovak számára istállót is építettek szőlőhegyi tanyáikon. A leányok szőlőőrzése is ormánsági gyakorlat volt, távoli falvakból is eljártak a hegyszentmártoni, viszlai, esetleg környező szőlőhegyekben lévő birtokaikra őrizni a termést. Kora reggeltől késő estig nagy zajt csapva riogatták a madarakat a szőlőfürtök közeléből. Ezt a szokást több más kulturális jellegzetesség mellett az ormánsági falvak egyfajta elkülönítő jegyeként értékelték a kutatók.
Az ormánsági református szőlősgazdák szőlőhegyi ünnepei közül napjainkban is él a Vince nap. Hagyományosan január 22-én, Vince napján minden borosgazda felment a nap folyamán pincéjébe és kinyitotta a pinceajtót, hogy a nap besüthessen rajta. Az országosan általános szokás, a pincejárás hagyománya helyenként még napjainkban is él az ormánsági szőlősgazdák szőlőiben, túlélve a munkáslét nehézségeit. A borosgazdák egyik pincéből a másikba járva kóstolgatták egymás borait. (A téeszvilág, vagy egyéb munkába járás miatt a pincéről pincére járás gyakran munkaidő utánra csúszott.)
E napot termésjósló ünnepnapnak tartották, tartják:
„Ha fénylik a Vince, telik a pince!”
„Ha csordul a Vince, telik a pince!”
Azaz, ha Vince napján napfényes idő van és megolvad az eresz alján a jég, bőséges termés ígérkezik. Hogy ez utóbbi el nem maradjon, száraz időben néhány gazda egy vödör vizet loccsantott az ereszre.
Vince napján, ha a tényleges metszésnek nem is álltak neki, pár tőkét megmetszettek ezen a napon. A szőlővesszők állapotából szintén a szüret gazdagságát igyekeztek megjósolni.
Az 1970-es évekig a diósviszlói szőlőhegyen pünkösd alkalmával kisebb baráti társaságok járták végig egymás portáját. Viccesen ellenőrizték, ugratták egymást, ami a kóstolt borokra, illetve a pince és a szőlő rendezettségére egyaránt kiterjedt. A paraszti világra általában is jellemző igény a szép munkára a szőlőművelés terén talán még nagyobb hangsúlyt kapott, különösen a hagyományos, a tőkés művelési mód esetén. Így aztán pünkösdre igyekezett minden borosgazda rendbe tenni pincéje táját.
Zentai János: Két adat az Ormánság népének régi életéhez, 1968. – https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_BARA_JPM_evkonyv_1968/?query=orm%C3%A1ns%C3%A1g&pg=191&layout=s
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |