Az egyetlen horvát csoport Magyarország területén, melyről biztosan elmondhatjuk, hogy a Kárpát-medencei oszmán hódításokat megelőzően már a későbbi szálláshelyükön telepedtek meg (Kocsis K. 1991, Kocsis-Kicošev 2004, Kocsis-Bognar 2003). Ezek a falvak az Ormánság és a Dráva közvetlen szomszédságában, a Dráva völgyének első, északi, árvíz mentes terasza mentén helyezkednek el.
Az 1970-es évek óta lezajlott dialektológiai kutatások eredményeképpen ma már tudjuk, hogy a Dráva-mellék keleti részén elhelyezkedő horvátok közül Lakócsa, Tótújfalu, Szentborbás és Drávakeresztúr nyelvjárásai a kaj dialektus egy változatai jelentős sto nyelvjárási elemekkel, amíg Felsőszentmárton, Drávasztára, Potony és a már elnéptelenedett Révfalu horvát nyelvjárásai a sto dialektus e-ző csoportjához (a „jat“ hosszú refleksziója arhaizáló „e“ gyakori szlavón i-ző hatásokkal) tartoznak jelentős kaj-nyelvjárási elemekkel. Korábban e modern nyelvészeti kutatások előtt gyakran keveréknyelvnek (a sto és kaj nyelvjárások) határozták meg az itteni nyelvi dialektusokat, egységesen kezelve e falvak helyi nyelvi formáit.
Ez a nyelvi megoszlás is árulkodik régi megtelepedésükről, ugyanis a kaj és a sto nyelvjárások határa az oszmán hódításokat és a Katonai határőrvidék kialakulását megelőzően jóval keletebbre húzódott a mai Drávaszentgyörgy-Csazma vonalnál. E települések helyzete sajátos, ugyanis északról és keletről nagyrészt a kálvini reformációt követő ormánsági magyarság határolja, délre pedig a Dráva, amely inkább összekötötte, mintsem elválasztotta ezt a vidéket a horvát területektől. Ennek köszönhetően e terület a XVII. és XVIII. században egy újabb horvát és boszniai területekről induló horvát migrációs hullámot fogadott be, amely megerősítette a déli kötődést és a gazdasági fejlődés lényeges elemévé tette a folyóvölgy két partja közötti együttműködést. A Dráva mellék igen fontos gazdasági fejlődési tengely volt a dualizmus korában és ez egészen az államalakulat széteséséig jelentőségéből nem vesztett. 1918-at követően, amikor a Dráva már nem csak közigazgatási, hanem államhatárrá is válik, megkezdődik e terület erőteljes hanyatlása. Különösen 1948 után, amikor mintegy tíz évre bezáródik a magyar-jugoszláv határ, ezzel együtt a lakosság elvándorlása és az erőteljesebb asszimiláció. Ezek ellenére napjainkban is a horvátok teszik ki e települések legnagyobb hányadát. 2011-ben Felsőszentmártonban 75%, u Szentborbáson 61%, Drávasztárán 48%, Tótújfaluban és Potonyban 58%, Lakócsán és Drávakeresztúron pedig 34 és 40% volt a horvátok aránya.
Ez a régió az Osztrák-Magyar Monarchiában a Dél-Dunántúl és Szlavónia egyik kapcsolati zónája volt, és ez hatással volt gazdasági fejlődésére és kultúrájának alakulására is. Az említett horvát falvak mellett zajlott a kompforgalom és a XIX. század végén Drávasztára mellett egy vasúti híd is épült. A terület horvát lakossága elsősorban mezőgazdasággal, azon belül is sertéstenyésztéssel foglalkozott, hasonlóan a Dél-Dunántúl más kistájainak lakosságához. E területen keresztül vezetett a makkoltatási útvonal Szlavónia és a Dunántúl között.
A Dráva-menti horvátok társadalmi tagozódása a modernizáció előtt igen egysíkú volt, ugyanis nem alakult ki szociális, társadalmi rétegezettség a csoporton belül. Ahogyan a történeti szakirodalom is leírja, mindenki a paraszti társadalom részeként – gazdagabb vagy szegényebb földművesként esetleg iparosként tagozódott be a helyi társadalomba. A társadalmi mobilizáció egyik lehetősége az egyházi karrier útja volt, viszont, mivel a katolicizmusban a cölibátus miatt ennek nincsen több generációra kiható hatása, ennek a mélyebb következményeiről sem beszélhetünk.
Ugyanakkor ez a paraszti kultúra meglehetősen egységes képet mutatott. A paraszti kultúra minden egyes eleme igen magas fokon fejlődött ki, sőt a korábban említettek miatt őrződött is meg a XX. század végéig. Az 1950-es évekig elsősorban az egyház volt az, mely a Dráva–menti horvátok számára a közművelődés és a kulturális élet kereteit megszabta. Az 1920-as és 1930-as években a magyar katolikus egyház és az állam nemzeti-politikai és magyarosítási törekvése e területen is észrevehetőek voltak, ekkor igen nagy arányú a horvát családnevek magyarosítása (Gorjanacból, Gadanecból – Gadányira, Zdenecből – Hidegre, Szilovicsból – Szilágyira…..).
Éppen a társadalmi rétegződés hiánya okozhatta, hogy jelentősebb kulturális civil önszerveződési próbálkozásokról e horvát falvak esetében nincs tudomásunk az 1950-es éveket megelőzően. A XX. század közepéig e falvakban a spontán falusi szerveződések és a paraszti közösségek önszerveződéseinek a tradicionális kultúra keretein belül kialakított formái voltak a jellemzőek. Ezek a szellemi és materiális kulturális örökség egyes elemei: építészet, gazdálkodás, népszokások, hagyományok, a népi kultúra, a hiedelmek és a népi vallásosság, stb. rendszereit jelentették. Ugyanakkor itt ki kell emelnünk, hogy a magyarországi horvát csoportok közül az egyik legkutatottabb és a megismert tárgyi és szellemi tradíciók terén legszerteágazóbbnak mondható csoportról beszélhetünk.
Az 1950-es években alakulnak meg e falvak egyes belső kulturális elemeit kifelé kommunkáló kultúrcsoportjai, éppen abban a pillanatban, amikor a tradicionális kultúra keretei igen erősen feledésbe merülnek, eltűnnek. E kultúrcsoportoknak a fellendülési szakasza az 1980-as évekig tartott, amikor is a társadalmi és gazdasági hanyatlás jelentős mértékben megerősödött. Jelenleg e falvak döntően elöregedő társadalommal rendelkeznek.
Akárcsak a nyelvi dialketusok sokszinűsége, a zenei formák is e területen egyfajta átmenetről árulkodnak a nyugat horvátországi (nyugat Dráva-menti és Bilo-hegységi) és a szlavóniai (méghozzá jellegzetesen nyugat-szlavóniaiai) zenei formák között. Ennek köszönhetően pl. a zömmel kaj dialektust beszélő falvakban fontos évköri ünnepi zenei elemet jelentenek az énekelt húsvéti lány-körtáncok, melyekben a dallam és a tánc viszonya független, asszimetrikus. Ezek az énekek megjelennek a sto dialktust beszélő falvakban is, de nem olyan nagy számban, mint a kaj nyelvű településeken. Hasonló a helyzet a Szent-Iván napi (nyári napforduló idején énekelt) énekekkel, melyek itt is megtalálhatók, de jóval kisebb számban, mint a Barcstól nyugatra elhelyezkedő horvátoknál. A táncok között egyaránt megjelenik a rezgős (drmes) és a kolo, különálló dallamokkal és zenei dallamvilággal, de hasonló táncmotivikával. Ez a tánchagyomány már korán felkeltette a magyar kutatók (pl. Martin György vagy Borbély Jolán) figyelmét, ugyanis hasonló csizmaverős elemeket tartalmaz, mint a környék magyar, vagy cigány tánchagyománya. Az énekes hagyományban megőrződött a többszólamúság, főleg a dudabasszust utánozó kvintes zárlattal (pjevanje na bas) ugyanakkor egyes szokásdallamok őrzik a régebbi kétszólamúság gyakorlatát. Bővebben ezekről a szokásdallamokról lásd Begovácz Rózsa műveit (Begovácz 1980, 1994, 2001), de megemlítendő, hogy már Vujicsics Tihamér is felfigyelt egyes szokásdallamok különlegességére és ezek jelentős számban megtalálhatóak 1978-ban kiadott munkájában. Már Vujicsics Tihamér kiemeli ezen a területen a dúr és moll karakterisztikák érdekes keveredését, amely megfigyelhető az énekes és a hangszeres zenében egyaránt. Ezen kívül a magyarországi horvátoknál egyedül ennél a csoportnál megfigyelhető a dur jellegű dallamok esetében a negyedik fok magas, esetleg fél hanggal is magasabb intonálása (a dúr helyett líd jellegűvé változtatás), mind énekben, mind pedig a dudazenében.
A tízes szótagszámú rímpárok dallamai nagy számúak, és csak ritkán kapcsolódnak valamely alkalomhoz (mint pl. a Lane-nóta a lakodalmakhoz), de nem kizárólagosan. A hangszeres zene kivételesen gazdag. Több típusú tamburazenekarról tudunk, amely jelenlegi tudásunk alapján a helyi szólisztikus tambura, a szamica zenéjéből fejlődött itt zenekari formává. Ismerünk innen mandolinokon zenélő (Felsőszentmárton, Tótújfalu, Potony), Jankovics tamburát használó (Tótújfalu) és Farkas rendszerű tamburákon (Felsőszentmárton, Drávasztára) megszólaltatott tambura zenekari összeállítást is. Az 1960-as éveket követően azonban elterjed a szerémségi tambura típus a harmonikával kiegészített tamburazenekarban. Ezen a területen maradt meg legtovább a duda, annak is egy jellegzetes 5 sípos változata, melyet északnyugat Szlavóniában is használtak a horvátok. A szólisztikus hangszerek közül tudunk ikerfurulyáról, viszont annak a zenéjét a népzenei gyűjtők már nem találták meg, ellentétben a kettős nádsíppal, amely az itteni dudások tanulóhangszere volt. A terület utolsó dudása, az 1932-es születésű Gadányi Pál egészen 2017-ig aktívan dudált, és készítette a dude elnevezésű fújtatós hangszerét.
A roma zenészek szerepe jelentős volt, de nem domináns. Ők a Révfalu melletti Zokoga-pusztán laktak, elsősorban vonós bandákat adtak a környező magyar és horvát népesség szórakoztatására. 1965-ben egy árvíz elpusztította Zokoga-pusztát és lakossága a környező településeken telepedett le. A népzenéjük jellegzetességei, akárcsak a nyelvi dialketusok sokszinűsége, a zenei formák is e területen egyfajta átmenetről árulkodnak a nyugat horvátországi (nyugat Dráva-menti és Bilo-hegységi) és a szlavóniai (méghozzá jellegzetesen nyugat-szlavóniaiai) zenei formák között. Ennek köszönhetően pl. a zömmel kaj dialektust beszélő falvakban fontos évköri ünnepi zenei elemet jelentenek az énekelt húsvéti lány-kőrtáncok, melyekben a dallam és a tánc viszonya független, asszimetrikus. Ezek az énekek megjelennek a sto dialktust beszélő falvakban is, de nem olyan nagy számban, mint a kaj nyelvű településeken. Hasonló a helyzet a Szent-Iván napi (nyári napforduló idején énekelt) énekekkel, melyek itt is megtalálhatók, de jóval kisebb számban, mint a Barcstól nyugatra elhelyezkedő horvátoknál. A táncok között egyaránt megjelenik a rezgős (drmes) és a kolo, különálló dallamokkal és zenei dallamvilággal, de hasonló táncmotivikával. Ez a tánchagyomány már korán felkeltette a magyar kutatók (pl Martin György vagy Borbély Jolán) figyelmét ugyanis hasonló csizmaverős elemeket tartalmaz, mint a környék magyar vagy cigány tánchagyománya. Az énekes hagyományban megőrződött a többszólamúság főleg a dudabasszust utánozó kvintes zárlattal (pjevanje na bas) ugyanakkor egyes szokásdallamok őrzik a régebbi kétszólamúság gyakorlatát. Bővebben ezekről a szokásdallamokról lásd Begovácz Rózsa műveit (Begovácz 1980, 1994, 2001) de megemlítendő, hogy már Vujicsics Tihamér is felfigyelt egyes szokásdallamok különlegességére és ezek jelentős számban megtalálhatóak 1978-ban kiadott munkájában. Már Vujicsics Tihamér kiemeli ezen a területen a dúr és moll karakterisztikák érdekes keveredését, amely megfigyelhető az énekes és a hangszeres zenében egyaránt. Ezen kívül a magyarországi horvátoknál egyedül ennél a csoportnál megfigyelhető a dur jellegű dallamok esetében a negyedik fok magas, esetleg fél hanggal is magasabb intonálása a (dúr helyett líd jellegűvé változtatás), mind énekben, mind pedig a dudazenében.
A parasztemberre jellemző egyfajta személyes viszony haszonállataival és a kultúrtájjal, mely megélhetését adja. A társadalmi és megélhetési körülmények megváltozásával, e társadalmi réteg megfogyatkozásával ez a fajta szoros kapcsolat és együttműködés ember és a természet között eltűnőben van. A szőlőhegyi birtokok gyakran válnak utolsó mentsvárává a saját ökológiai környezettel való aktív, mindennapi kapcsolat megőrzésének. Gyakran a városba költözők is igyekeznek fenntartani a régi családi örökséget, hétvégéiket a pincénél, friss hegyi levegőn, a természetben tölteni.
A hagyományos paraszti világban is kitüntetett szerepe volt a szőlőknek, hisz a többi mezőgazdasági területhez képest jóval több időt töltöttek megművelésével, egy szőlőbirtok egész évben adott munkát tulajdonosainak. Nem véletlen alakult ki a Baranyában is ismert mondás, mely szerint „A szőlőnek szolga kell, nem gazda!” A birtokosi magatartáshoz hozzátartozott a szőlők szemmel tartása, s a szőlőhegy szomszédságában lakó gazdák, ha csak tehették, naponta felnéztek a szőlőbe „körülnézni”, még ha épp elvégzendő munka nem is volt fenn. A mai kitermelők elbeszéléseiből is kiderül, hogy a szőlőhegy jóval több, mint (mező)gazdasági terület: egy sajátos életvilág, mely jelentős társadalmi szerepet töltött be a hozzá kapcsolódó közösség életében. Fontos számukra az a szabadság, melyet a szőlőhegyen élhetnek meg. Bortermelésük lényege nem az árutermelés, hanem a saját maguk által készített borokon keresztül való önkifejezés, a természettel való aktív kapcsolat és együttműködés, s a szőlőhegyen töltött minőségi idő. Ez választ ad arra a kérdésre is, hogy a mai rohanó világunkban miért akad oly kevés fiatal ennek a komoly elköteleződéssel járó életformának a továbbvitelére.
Kiss Z. Géza: Az Ormánság társadalmának XVIII-XIX. századi tagolódásáról.
https://epa.oszk.hu/03000/03018/00086/pdf/EPA003018_honismeret_1989_03_060-066.pdf
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |